Wat is de geëigende plaats om de product bron-data gestructuurd bij te houden?

Vanaf 2027 wordt het Digital Product Passport (DPP) verplicht voor modeproducten in Europa. Op 16 april 2025 heeft de Europese Commissie het Workingplan 2025-2030 voor de ESPR aangenomen.

Maak je klaar voor het DPP Digital Product Passport

1. Samenstelling

Hoe het artikel is opgebouwd uit verschillende componenten

2. Materialen

Welke stoffen en grondstoffen zijn toegepast in het product

3. Onderhoud

Instructies voor wassen, drogen en verzorgen van het artikel

4. Circulariteit

Hoe het hergebruikt of gerecycled kan worden na gebruik

Deze verplichting is onderdeel van een bredere beweging richting transparantie, circulariteit en duurzaamheid binnen de mode-industrie.

Waarom het DPP is ontwikkeld

De mode-industrie is een van de meest vervuilende sectoren ter wereld. Jaarlijks worden miljarden kledingstukken geproduceerd, vaak zonder inzicht in waar de grondstoffen vandaan komen of onder welke omstandigheden producten worden gemaakt. De Europese Unie wil dit doorbreken met strengere regels voor producttransparantie.

Het Digital Product Passport (DPP) wordt hét instrument waarmee de EU transparantie wil reguleren. Het idee is dat ieder product een eigen digitale “identiteitskaart” krijgt, die inzicht geeft in materiaalgebruik, herkomst, onderhoud en circulariteit via bijvoorbeeld een QR-code op het waslabel of de tag.

De gedachte hierachter is tweeledig: wie koopt, moet weten wat er in het product zit en voor producenten is het een stimulans is om duurzamer en eerlijker te gaan produceren.

Wat zijn de eisen?

Elk artikel krijgt een eigen, unieke DPP. Dit betekent dat je als modemerk je artikeldata tot op detailniveau moet organiseren, documenteren en actueel houden. De DPP bevat verplichte informatie over:

  • Samenstelling: stof, voering, accessoires
  • Materialen: type, herkomst en certificaten
  • Was- & zorginstructies: Wash & Care labels
  • Recyclen & hergebruik: instructies en mogelijkheden

Waarom spreadsheets niet optimaal zijn bij het beheren van DPP-data

“We zijn nu eindeloos bezig met Excel en losse bestanden om gegevens te verzamelen voor onze DPP-provider. En elke keer als we iets aanpassen, moeten we alles opnieuw aanleveren.”

Deze werkwijze is niet alleen frustrerend, maar kent ook structurele tekortkomingen:

  • Tijdrovend: Data zit verspreid over spreadsheets, e-mails, PDF’s en ERP-systemen, en soms zelfs in de hoofden van teamleden. Foutgevoelig, niet schaalbaar.
  • Te laat: Als data pas aan het einde verzameld wordt, kun je geen duurzame keuzes meer maken. Terwijl duurzaamheid juist in het ontwerp begint.
  • Niet schaalbaar: Bij elke wijziging in bijvoorbeeld een stof of kleur (SKU), moet je de DPP-informatie opnieuw samenstellen en uploaden. Dit kost tijd, veroorzaakt fouten en haalt de vaart uit je proces.

Duurzaam ontwerpen betekent dat je duurzaamheid verankert in het ontwerpproces zelf. Dit geldt ook voor de data.

In PLM worden al collecties, styles, kleuren en maten, onderdelen, Bill of Materials, Certificaten (Scope-, Transaction en Product Cetificaten), wash en carelabels en suppliers opgenomen in één database. Door het gebruik van PLM voorkom je het toevoegen van nog een plaats waar gegevens dubbel worden bijgehouden.

Waarom je DPP-data niet in ERP wilt

We krijgen regelmatig de vraag:
“Kan je dit soort data – zoals de BOM (Bill of Material)– bijhouden in ERP?”

Het korte antwoord: ja het kan, maar dat is niet logisch voor modemerken.

ERP-systemen zijn gebouwd voor het beheren van transacties: inkoop, verkoop, voorraad en financiële processen. Maar modemerken houden zich bezig met een heel ander vraagstuk: ontwerpen, specificeren en ontwikkelen van collecties – vaak nog voordat het artikel überhaupt bestaat.

In de praktijk kopen veel merken na het design- en product development proces, kant-en-klare producten in bij leveranciers of fabrikanten. In dat proces is een ERP-systeem belangrijk voor orderverwerking, maar de BOM (Bill of Material) is in ERP dan helemaal niet meer relevant of bruikbaar.

  • De BOM is geen transactie, maar een specificatie van hoe iets gemaakt moet worden
  • Die specificatie is cruciaal in de ontwerpfase – om keuzes te maken over stoffen, trims, afwerkingen, duurzaamheid
  • Het is ook de basis voor communicatie met leveranciers
  • Maar zodra het product is ontwikkeld, verandert de rol van die data – dan gaat het om SKU’s, voorraad, verkoopprijzen

De juiste plek voor BOM’s, certificaten en product gerelateerde DPP-data is dus het PLM-systeem.

Slimme merken houden de creatie in PLM en de transacties in ERP – ieder systeem wordt gebruikt waar het goed in is.

PLM voor creatie, ERP voor transacties

Zo houd je overzicht én grip op je processen.

Leg de basis in je PLM-systeem

Wij geloven dat duurzame en traceerbare mode alleen haalbaar is als productinformatie van begin tot eind goed wordt beheerd. Daarom ondersteunen wij modemerken met een oplossing die dit proces automatiseert en beheersbaar maakt.

  • Leg je al je materiaal-, leveranciers- en certificaatdata vast per artikel
  • Gebruik hiervoor de Data Import Module (xls. of csv. én afbeeldingen) of gebruik de API
  • Bouw je de BOM automatisch op in lijn met DPP-vereisten
  • Houd je versiebeheer bij: Wijzigingen kunnen leiden tot een nieuwe productversie
  • Lever via een datafeed product gegevens aan richting je DPP-provider. Er zijn inmiddels veel DPP-providers. Als demo hebben wij nu een implementatie met DPP-Provider Tappr.

Wat veel modemerken nu doen

We zien dat veel modemerken op dit moment nog bezig zijn met het verzamelen van gegevens voor het DPP – vaak nog in Excel en losse documenten. Voor veel modemerken is dit echter nu hét moment om afscheid te nemen van versnipperde informatie en over te stappen naar een toekomstbestendige oplossing.

Het DPP is een concrete aanleiding om nu ook te starten met PLM. Data voor het DPP is nu een belangrijk onderdeel.

Van PLM hoef je niet meteen álle modules te gebruiken. Veel klanten beginnen klein, bijvoorbeeld met:

  • Materiaalgegevens
  • Leveranciersdata
  • BOM-structuur
  • Datafeeds naar DPP-Providers en/of naar bijvoorbeeld ERP, PIM en Marketplaces
  • Omdat het een Cloudapplicatie is, kun je snel starten. En je kunt altijd later uitbreiden naar bredere PLM-processen zoals design approvals, productontwikkeling of samplebeheer.
Boek een demo

Online, bij ons of op jouw locatie

Bedankt voor je bericht. We nemen binnen 24 uur contact met je op.
Sorry, er is iets misgegaan. Probeer het opnieuw of bekijk de contactopties hieronder.

Je kunt ons ook altijd bellen 020 – 899 72 62 
Of stuur ons een e-mail via: contact@plmfashion.nl